zondag 8 januari 2012

Waterbuis.

Ik bevind me op het toilet. Schrik niet, ik zal verder niet in details treden. Ik vind daar een bedrukt, leeg wc-rolletje. Aqua tube staat erop. En dan in een aantal talen de mededeling dat je dit met een gerust hart door het toilet kan spoelen. 
Ik vraag me af wie dit soort dingen koopt. Ja, ik dus, zuiver per ongeluk, maar dan moet het een aanbieding zijn geweest. En veel rollen, want daar ga ik voor bij dit soort aankopen. Ik heb het hele aquatube-gebeuren kennelijk over het hoofd gezien. 


Mijn gedachten schieten acuut naar Zuid Amerika. Op het gevaar af dat dit een wat plastisch verhaal wordt: vanwege een wankel functionerend rioolsysteem mag je daar helemaal niks door het toilet spoelen. 
Nou ja, wat er vanzelf in terechtkomt natuurlijk wel, waar zou je anders nog een wc voor nodig hebben, maar daar blijft het dan ook bij. Vooral geen papier. Ten behoeve daarvan staat er dan wel een prullenbakje opgesteld. Uiteraard bij voorkeur zonder deksel. Ik wil best nog wat aan de verbeelding overlaten, maar geloof me. Je hebt liever wel een deksel in dit geval. Bijkomend verontrustend verschijnsel is dat je weken na thuiskomst nog steeds papier naar achteren of naar opzij gooit, al naar gelang waar het prullenbakje zich ophoudt. Zoiets wordt dus na een haperende start -oh help.. zo dadelijk zijn we de risee van het hotel- al snel routine. 


En dan zitten we hier in ons landje met water-afbreekbare toiletrollen. Ik pieker me suf. Waarom zou je een lege toiletrol in de wc willen gooien? Het enige wat ik kan bedenken is mogelijke overbelasting van het prullenbakje in het toilet. En dat lijkt me alleen in grote dameshuishoudens en dan alleen nog op bepaalde piekmomenten een probleem. 
Een antwoord op een vraag die door niemand gesteld is. Laten ze iets uitvinden wat wel zin heeft. Lucht-oplosbare kauwgom bijvoorbeeld. Dáár zou je de maatschappij een dienst mee bewijzen.


Ik heb het niet gedaan. Het rolletje in het toilet gegooid. Ik vertrouw het voor geen meter. Met onze Zuid Amerikaanse ervaringen nog in het achterhoofd, zelfs zonder papierdoorspoelerij ging het daar regelmatig mis, zie ik in gedachten al ergens tussen ons huis en de straat een enorme opstopping ontstaan ondergronds. Ben je mooi klaar mee. 


De tekst op het rolletje spreekt aanmoedigend: “Je kan mij in het toilet werpen, 100% gegarandeerd”  Ja. Kan de lego van mijn zoon ook in het toilet werpen. Ook 100% gegarandeerd. Doe ik tenslotte ook niet. Zeg niet dat ik het soms niet zou willen. 
Maar stel dat iemand in dit huishouden de tekst iets te letterlijk neemt, we zitten hier onderhand op bijna 100% gegarandeerd leesdekking, dat wordt een gevaarlijke toestand. Mijn besluit is genomen. Ik wil geen buizen in mijn buizen. Er komt hier geen aqua tube meer binnen.

1 opmerking:

  1. aqua-tube.....tja, wie bedénkt dat nou??
    heb hier ook even voor de zekerheid gekeken.....maar nee, ik denk dat je toch iets héél speciaals hebt gekocht (met de daarbij behorende prijs, hahaha???). En ja, in een '4 mannen-en 2 vrouwen' huishouden kunnen we wel op deze manier de enorme afvalberg verkleinen, ware het niet dat Cresendo op de laatste zaterdag van de maand weer blij is met die dúizenden plat gemaakte wc-rollen, vooral als de oud papier prijs hoog is......Laten mensen dus vooral hun papieren toilet-rolletjes (dáárom waarschijnlijk van papier, is makkelijk recyclebaar!!!) niet doorspoelen maar platvouwen en bij het oud papier doen, dát levert tenminste keiharde cash op.

    (je verhaal was trouwens wel weer geweldig, hahaha! Heb altijd weinig fantasie nodig bij jouw verhalen, hahaha!)

    Fijne dag daar aan de andere kant van onze stad!
    greetzzz! Gerdie

    BeantwoordenVerwijderen