vrijdag 6 januari 2012

Buitenspel

Met alleen vrouwen en kinderen naar AJAX-AZ. Lijkt me eigenlijk wel wat. Ik kijk best graag voetbal op tv. Een wedstrijd een keer in het echt meemaken moet toch een hele ervaring zijn.
Doe dat dan een keer, hoor ik nu mensen denken. Wie houdt je tegen?


Ik houd waarschijnlijk vooral mezelf tegen. Enge hooligans enzo. Lijkt me niks om daar dochterlief tussenuit te moeten redden. Die wil dan mee. Dat weet ik nu al. Want die is tot nu toe de enige hier thuis die mijn voorliefde voor voetbal deelt.


Misschien wel omdat we op de terugreis uit Colombia, waar we haar adopteerden, in het vliegtuig naar Parijs werden vergezeld door een compleet gezelschap Colombiaanse voetbalfiguren èn pers die naar de loting voor het WK 1998 gingen.
Nee, onzin. Een baby van zes maanden merkt daar niks van. Ik vond het zèlf indrukwekkend. Ze deden in elk geval wel heel belangrijk. Of zij andersom erg onder de indruk waren van onze krijsende –want doorkomende tand- dochter is nog steeds zeer de vraag. Mocht het iemand destijds zijn opgevallen dat de Colombiaanse afvaardiging er nogal afgepeigerd uitzag, dan is de oorzaak daarvan nu duidelijk.


Ik ben zelf in mijn studententijd opgeleid. Het WK 1990 herinner ik me nog goed. Ik beschikte namelijk over een werkende TV in die tijd. Zodat er, als ik me net over een studieboek wilde buigen, altijd wel iemand binnen kwam lopen en zonder het te vragen de televisie aanzette. Een huisgenoot, of een straatgenoot. Zonder uitzondering van het mannelijke geslacht overigens. Ze brachten gelukkig meestal wel hun eigen bier mee. Keer op keer is mij –en dat kan ze niet meegevallen zijn, maar alles heeft zijn prijs- de buitenspelregel uitgelegd.


Op mijn beurt heb ik oudste dochter weer heel wat uit te leggen, want zij lijkt, net zo min als haar moeder vroeger, niet gehinderd te worden door enige kennis van zaken. Wat dat mannetje met dat vlaggetje daar doet. En waarom er zomaar ineens een jogger langsloopt. Of er ook vrouwen meedoen. (Nee, dat is zijn achternaam.) En of ik die gele schoenen ook zo lelijk vind. En natuurlijk de buitenspelregel. Waarvan ik overigens denk dat ze die na de laatste Champions League wedstrijd die we zagen wel begrepen moet hebben.


Ik zie het ineens voor me. Een heel stadion vol vrouwen met soortgelijk commentaar en vragen als mijn dochter. Laat maar. Ik houd het wel bij TV. En ik wacht tot zoonlief oud genoeg is. Die het als echte man allemaal vanzelf wel zal begrijpen.

1 opmerking:

  1. Nou Nic', je hébt wel een punt hoor!
    Alleen maar vrouwen in een stadion.
    Dat zou de Nederlandse Staat miljoenen schelen!
    Welliswaar zijn vrouwen ook ábsoluut in staat tot geweld maar wel op veel kleinere schaal.
    Hooguit wat harentrekkerij.
    Dat is niets vergeleken bij het geweld wat nu steeds plaats vindt (zowel binnen als buiten het stadion).
    Maar ja, in de natuur is het niet anders.
    Zet meer dan 2 hanen bij elkaar.....laat staan een stadion vol volwassen 'voetbal-minnenden-hanen'....dat móet dan wel eens fout gaan.
    Anderzijds....een stadion vol vrouwen.....ben bang dat er geen bal meer getrapt wordt, of in iedergeval niet richting het juiste doel....
    Want met duizenden vrouwen-ogen op je gericht raak je als man toch hélemaal de voetbal-kluts kwijt? Ze schieten 'em dan per ongeluk misschien wel het publiek in, in de hoop dat ze de bal zelf mogen gaan halen.....
    Dus ja, ik ben bang dat het een utopie blijft, helaas....sprak zij die wééééér eens een zaterdagmiddag en avond alleen zat omdat manlief mocht optreden als ME'er omdat die mannelijke (!!!!!) hooligans hun hormonen voelden rammelen en misschien óók wel de spelregels niet helemaal begrijpen (nooit uitgelegd hebben gekregen van hun moeder ;-) )....bedoel...buitenspel ís buitenspel, óók voor Fijenoord en Ajax. Dus ja, een goeie pot voetbal begint misschien wel bij de juiste uitleg thuis. En als iedereen zich aan de voetbal-regels houdt, kan voetbal ó zo leuk zijn ;-), zowel thuis achter de tv als in een stadion.

    Fijne avond ;-)!
    Grtzzz! Gerdie

    BeantwoordenVerwijderen